القائمة الرئيسية

الصفحات

إزاي أنا ممكن أكسب فلوس من غير ما أشتغل

إزاي أنا ممكن أكسب فلوس من غير ما أشتغل

إزاي أنا ممكن أكسب فلوس من غير ما أشتغل؟ وأيه هي أحسن طرق الاستثمار الحديثة؟ دي من الأسئلة الشايفة كتير من الناس حوالي العالم، في ناس عايزة تجيب فلوس من غير ما تعمل الشغل التقليدي العادي، ومن خلال موقعنا "اسامة شوارب للمعلوميات" هنتعرف على بعض الطرق الحديثة إللي ممكن تجيبلك ربح.

الربح من تطبيق باز

إزاي أنا ممكن أكسب فلوس من غير ما أشتغل
كيف اجيب فلوس بدون شغل 

كيف يصير عندي فلوس بدون شغل

هناك مجموعة من الاعمال والاستثمارات المالية التي يمكنك العمل عليها للحصول على الاموال بدون تعب أو مجهود سنتعرف في هذه المقالة على بعض الطرق التي تسهل عليك جمع الفلوس من الهوا بدون شغل.

1- الربح عبر الإنترنت


- تجيب فلوس من خلال إقامة ندوات تعليمية أو بيع كتب إلكترونية أو تدريس اللغات.
- تقدر تستخدم تطبيقات الربح من خلال نسبة المشاهدات على المواقع اللي بتعرض فيها محتوى مرئي، وتقدر تقدم محتوى مفيد وتجيب دعم من الناس اللي بتتابعك.
- تقدر تعمل قناة على اليوتيوب وتكسب فلوس من الإعلانات اللي بتتعرض على القناة.
- تقدر تعمل مدونة متخصصة في أي مجال بتحبه، زي كورة أو ألعاب الفيديو، وبعد ما تشتغل على تطويرها.
- في ناس كتير بتمتلك موهبة في الغناء أو الرسم أو تعزف على آلات موسيقية.
- تقدر تحوّل الموهبة دي لمصدر دخل حقيقي عن طريق المشاركة في مسابقات وجوائز مالية مجانية على الإنترنت وتعرض الموهبة أمام الناس.


2-تأجير غرفة في المنزل


- تقدر تجهز غرفة زايدة عن اللي أنت محتاجها وتجهزها بكل الأشياء اللي لازمة، عشان تبقى جاهزة للإيجار.
- لما تحدد الإيجار، لازم تتطلع على قوانين أصحاب العقارات في المنطقة.
- قيمة الإيجار بتزيد لو الغرفة فيها خصوصية، زي إنها تكون فيها حمام ومطبخ.
- من الأفضل تعمل اختبار للمستأجر عشان تتأكد إنه هيحافظ على الغرفة وهيدفع الإيجار في الموعد المحدد.

3-عمل مدونة

إنك تعمل مدونة هو واحد من أكتر الحاجات اللي بتخليك تجيب فلوس من البيت. وعلى الرغم من زحمة السوشيال ميديا زي انستجرام، بس في طرق كتيرة تقدر تستفيد منها وتكسب دخل من التدوين.


الفكرة إنك تستثمر وقت وجهد عشان تنتج محتوى مميز، وبعدين تقدر تحول المقالات اللي بتكتبها لفلوس. ممكن تعمل تسويق لمنتجات شركات تانية وتاخد عمولة من البيع، وكمان تقدر تبيع منتجات رقمية زي الكتب الإلكترونية أو الدروس التعليمية.


بس لازم تتذكر إنها مش هتبقى سهلة وهتحتاج صبر واصرار، وتحتاج تبني جمهور وتبقى متفاعل معاهم. لكن لو شغوف بالموضوع وعندك القدرة على إنك تعمل محتوى قوي، ممكن تكون فرصة حلوة تكسب منها فلوس.


4-فتح قناة يوتيوب

في الأول كان الأولاد بيحلموا إنهم يبقوا دكاترة أو مدرسين، بعدها الموضة بدأت تبقى لعب كورة والغناء، بس دلوقتي لو سألت أي ولد عن وظيفة أحلامه هيكون الجواب إنه يبقى "يوتيوبر".


والكلمة دي بتعني إنه يعمل محتوى فيديو وينشره على اليوتيوب، وده واحد من أكتر الطرق اللي بتكسب فلوس للناس اللي عايزة تشتغل من البيت.


بس الموضوع مش سهل ولازم تجهز نفسك وتتعب شوية. وبعد كده ممكن تكسب دخل محترم من قناة اليوتيوب عن طريق الإعلانات اللي بتظهر في الفيديوهات، وكمان تقدر تسوق لمنتجات أو شركات تانية وتاخد عمولة عند ما الناس بتشتروا منتجاتهم.


وبالإضافة لكده، ممكن تلاقي رعاة وشركات بتدعمك ماليًا وبتساعدك في تطوير قناتك وإنتاج محتوى أقوى.

بس اعرف إنها مش مهمة سهلة ومحتاجة استعداد وتحمل. بس لو عندك رؤية وأفكار مبتكرة وقدرة على تقديم محتوى مميز ومشوق، ممكن تكون فرصة حلوة تكسب منها دخل محترم من قناتك على اليوتيوب.


5- الفريلانس أو الشغل كمستقل 

ممكن يبقى ليك مصدر دخل أساسي، وده لما تستغل مهاراتك وخبراتك عشان تحقق ربح مادي كويس.


فكّر دلوقتي تسجّل نفسك في واحدة من المنصات العالمية للعمل المستقل زي UpWork أو Freelancer، أو حتى المنصات العربية زي مستقل أو أريد. وبعدين ابحث عن فرصة تناسب مهاراتك وقدراتك.


أهم نصيحة هي إنك تبدأ ببناء سمعة حسنة لنفسك على المنصات دي وتجمع زبائن وعملاء موثوقين يثقوا فيك، قبل ما تخلّي الفريلانس يبقى الشغل الأساسي عندك.


عشان كده، ابدأ بحبكة صغيرة وافتح باب لفرص أكبر وأكتر ربحية بإتقانك وتميزك في مجالك. واستعمل المنصات دي عشان توسّع شبكة علاقاتك وتحصل على فرص جديدة في مستقبلك المهني.